Wai-O-Tapu (Heilige Wateren) & Thermal Wonderland

18 april 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Wai-O-Tapi (Heilige Wateren) - Thermal Wonderland

zaterdag 18 april

Als je in Yellowstone Park bent geweest in de USA denk je alles wel gezien te hebben op het gebied van geothermische verschijnselen. Toch niet, vrees ik. Dan moet je toch nog even gaan kijken in Nieuw Zeeland op het Noordereiland. Roturoa ligt op een breuklijn. De ene tectonische plaat schuift onder de andere. De onderliggende plaat begint te smelten. Magma komt omhoog en dan krijg je vulkaanuitbarstingen, geisers, schoorstenen, modderpoelen, heetwaterbronnen, en nog zo wat van dat fraais. Dat levert mooie plaatjes op. Kijk hieronder maar.

sulfermeer  blauw meer  groen meer
Wat jullie niet kunnen zien is hoe het hier ruikt.  Rotte eieren. H2S, tot op de hotelkamer aan toe. Da's iets minder prettig na een tijdje.
Ze hadden hier trouwens in 1864 al toerisme uit Europa. 4 maanden heen varen, de witte en roze thermale baden bekijken en dan weer 4 maanden terug. Dat was een uitje voor de rijken, denk ik zo maar. Helaas klapte dat jaar de vulkaan uit elkaar. Thermale baden weg, toeristen dood.
Maar gelukkig bleef er genoeg moois over om het toerisme weer op gang te krijgen

Vandaag regende het keihard in dit gebied. En ik had een dagexcursie met drie stevige wandelingen erin. Resultaat: ik zat in een bus(je) met 3 passagiers, waarvan er twee afhaakten rond het middaguur.
Kijk en zo heb ik het nou het liefste. Ik alleen met een kenner de natuur in. Doodstil. Vogeltjes. Een oerwoud met fossiele boomvarens. Hier en daar een watervalletje. Even alleen op de wereld.

Alweer een superdag dus!

De geïnteresseerde lezer zal zich afvragen waar al die toeristen dan gebleven zijn. Nou dat zit zo. De ene helft zat in de thermale baden of bij de masseur in Roturoa. En de andere helft (minus 1) zat in de bus naar Hobbit Land. Die film is hier opgenomen en dat trekt bussen vol toeristen.

De verdeling tussen de bussen was ronduit perfect !

hobbitland    waterval     thermal creek

Van reisblog naar fotoboek