Voorbereidingen 2 en Freek de Jonge

1 april 2015 - Cairns, Australië

donderdag 26 maart 2015

De reis naar buiten is nog niet begonnen en toch ben ik al op reis naar binnen,

Ik kreeg van PietHein van der Laan de volgende tekst toegestuurd.

Freek de Jonge — Ik Dacht

Ik wist dat ik mijn mond moest houden
Als ik werkelijk iets te zeggen had
Ik wist dat ik mezelf niet zo vertrouwde
En overschreeuwde dat
Ik wist: Ik moet mijn ogen sluiten
Als ik werkelijk iets wou zien
Ik wist: Ik keek te veel naar buiten
Natuurlijk zat het binnenin

Ik dacht: De hongersnood in Afrika
Als die maar eenmaal is gestild
Ik dacht: De kernwapens de wereld uit
Ik dacht te politiek, veel te gewild
Ik dacht: We moeten eerlijk delen
Ieder het zijne, dus de helft
Ik dacht: Als iedereen volmaakt is
Begin ik aan mezelf

Ik dacht: Ik haal het uit de boeken
Ik dacht: Ik vecht me vrij
Ik dacht dat ik het ver moest zoeken
Natuurlijk ligt het heel dicht bij
Ik dacht: Ik moet mijn vuisten ballen
Iemand zei: "Open je hand"
Ik was bang om door de mand te vallen
Iemand zei: "Er is geen mand"

Te mooi natuurlijk, om niet met jullie te delen.

En verder .... het pakken is begonnen. Op de E-Reader staan meer dan 20 boeken. De ipod met mijn muziek is opgeladen en ligt klaar. En ik ben begonnen met reisgidsen lezen.

Eigenlijk weet ik niet veel van Oceanie.

Australie zat 50 miljoen jaar geleden nog vast aan Antartica. De continentale drift heeft Antartica losgemaakt van Australie. Later is Nieuw Zeealnd weer afgesplitst van Australie.

Australie ligt midden op een tectonische plaat en kent daardoor grote geologische stabiliteit. Dat wil zeggen. Alle bergen verdwijnen door erosie. En geen bergen maakt dat er weinig wolken ontstaan. Daardoor is er weinig regen en wordt het er dor en droog. Zeker ook omdat Australie op de wereldbol ter hoogte van Zuid Afrika ligt

Nieuw Zeeland ligt precies op een breuklijn van twee platen, op zo'n 1600 km ten oosten van Australie.. Veel geologische activiteit dus. Jonge bergen op het zuidereiland en vulkanen op het noordereiland. Nieuw Zeeland is dus een oud land, met een jong landschap.Daar is veel te beleven dus.

En dan de (300) Fiji Eilanden. Ze liggen op ruim 3000 km noord oost van Australie. De 180 graden meridiaan (precies aan de andere kant van Greenwich dus) doorsnijdt Fiji. En dat valt bij afspraak samen met +12 uur of - 11 uur van de GMT (Greenwich Mean Time). Daar begint op de wereld een nieuwe dag dus als eerste.

tijdzones

De Fiji eilanden zijn losgeraakt van de Maleisische Continent. Er zijn / waren veel  vulcanische verschijnselen. Vulcanen en atollen vormden zo de Fiji's.

En de bevolking? Ik zal er vast nog veel over te weten komen, maar ben toch maar even wat gaan uitzoeken.

De Aboriginals van Austarlie zitten daar al 60.000 jaar. Hun boemerang hebben ze 8000 jaar geleden ontwikkeld. De Nederlander Dirk Hartog (her-)ontdekte Australie in 1616.  In 1768 verklaarden de Engelsen Australie tot hun grondgebied.En vanaf 1788 begonnen de engelsen hun gevangenen en criminelen er heen te sturen. The rest is history ...
De Maori's van Nieuw Zeeland zijn zo'n 1000 jaar geleden komen aanvaren in hun kano's. Abel Tasman zag Nieuw Zeeland in 1642 liggen. Ruim een eeuw later eisten de Engelsen (Capt Cook) de eilanden op.
Op Fiji zijn er sporen van Polynesische bevolking die terug gaan tot 1500 voor Christus

Zo, ik weet nu al weer iets meer. In het vliegtuig zal ik de resigidsen eens goed gaan lezen. En vanaf a.s. zaterdag ga ik het allemaal zien en horen.

Morgenvroeg vertrek ik naar Schiphol. Mijn dochter Lisa reist mee. Zij gaat naar een medisch congres in Boston. En om 12. 45 stijg ik op richting Honh Kong (11 uur vliegen) en daarna naar Sydney (nog eens 9 uur vliegen).

Ik land, deo volente, om 20.50 uur (local time).