Het verschil tussen Maori's en Aboriginals en tussen Aussies en Kiwi's

11 april 2015 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 11 april

Vandaag ben ik van Melbourne naar Christchurch gevlogen. Naast me in het vliegtuig zat een Aussie op zijn praatstoel. Greg was een Aussie die ieder jaar meerdere malen in Nieuw Zeeland kwam. Hij hield enorm van de natuur in NZ en van de Kiwi's zelf.
Hij vond de Kiwi's veel aardiger en opener dan de Aussies. Zijn verklaring: de emigratie vanuit Engeland Wales en Schotland is veel ordelijker verlopen. Je had een aanbeveling van de kerk (the minister) nodig om in aanmerking te komen voor emigratie. Bovendien kwamen ze gelijk met hun hele familie, daar wordt je ook braver van!.
Daarnaast is emigratie later op gang gekomen. Eigenlijk pas echt in de 20e eeuw en toen werd er toch al anders gedacht over het stelen van land. Ze begrepen dat de Maori's zekere rechten hadden.

Volgens Greg was er ook een groot verschil tussen de Aboriginals en de Maori's. De aboriginals waren slecht georganiseerde nomaden. Ze hadden allerlei verschillende talen en communiceerden onderling slecht. En in cultuur zit een houding van enkele uren werken per dag en voor de rest uitrusten en wat plezier maken. (Het zijn de woorden van Greg!). En ze kunnen niet tegen alcohol en hebben bijna allemaal suikerziekte.
De Maori's waren landbouwers en harde werkers. Ze spraken maar een taal en konden zich beter organiseren. Verder is er nog een groot verschil. De Maori's houden van vechten.

En dat deden ze ook.  Zo hebben ze die watjes van Hollanders eruit geschopt bij de ontdekking van Nieuw Zeeland door Abel Tasman in 1642. Een sloep met Hollanders probeerde aan land te gaan, maar kregen van de Maori's lik op stuk. Vier dode matrozen. Abel Tasman heeft die baai "Moordenaarsbaai" genoemd en op de kaart gezet en is er gauw vandoor gegaan. Het moet wel een beetje gezellig blijven, moeten ze gedacht hebben.

Overigens zijn ze in NZ nog niet van de Maori's af. Ze vormen intussen ook politieke macht. Hoewel slechts 20% van de Nieuw Zeelanders Maori's zijn. Er is gedoe over "het verdrag van Waitanga" uit 1840. De Maori's gaan ervan uit dat zij de eigenaren zijn van al het land en de vruchten ervan. Dat kan nog leuk worden.

Greg had ook nog drie filmtips voor de thuisblijvers. Als je Nieuwe Zeeland wil begrijpen moet je kijken naar:
White Rider (lieve mooie film)
Boy (comedy met autobiografische elementen,die laat zien dat de Maori's humor hebben)
Once were warriors (harde film met veel geweld, maar zeer typerend)
Ik ga dus na mijn bezoek die films nog een keer zien

Na deze buitengewoon aangename en informatieve vlucht kwam ik dus in Christchurch. 5 jaar na de grote aardbeving. Eigenlijk hebben ze er tussen 2010 en 2012 minstens 4 grote aardbevingen gehad en nog eens honderden kleine. Het centrum van Christchurch is nog lang niet herbouwd. Overal zie je lege plekken en worden er gebouwen gerenoveerd of afgebroken en opnieuw opgebouwd.

Christchurch

Als uitsmijter. Ik zat in een vliegtuig van Air Nieuw Zealand. Zoals gebruikelijk wordt er voor de start een instructie gegeven voor het geval er sprake is van een noodgeval. Dat is dus altijd doodsaai.
Maar nou moet je echt eens even kijken op Youtube.
The most epic safety video ever made.

www.youtube.com/watch?v=qOw44VFNk8Y
22 okt. 2014 - Geüpload door Air New Zealand
As the official airline of Middle-earth, Air New Zealand has gone all out ... Lord of the Rings ...

Dit moet je echt gezien hebben. Zo goed gemaakt. Ik heb me doodgelachen.
Zo zit goede marketing & communicatie dus in elkaar !
Er is al meer dan 14 miljoen keer naar gekeken op Youtube.

ANZ REDDINGSVEST   LORD OF THE RINGS IN VLIEGTUIG  TOVENAAR IN VLIEGTUIG

1. Resi:
    11 april 2015
    superleuk filmpje Marc!
    je krijgt gewoon zin om te gaan vliegen :)
  2. Nard Kronenberg:
    11 april 2015
    Geweldige filmpjes inderdaad Marc.
    Dank voor je verhalen. Bij terugkomst uitgeven.....
  3. René:
    12 april 2015
    Leuk om elke dag te lezen Marc!!
    Geweldig filmpje inderdaad, doen ze heel goed.
    Enjoy!!