Slapen wordt als indicator van gezondheid steeds belangrijker

7 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Bij ieder Amerikaans congres hoort natuurlijk een lekker commerciele beurs. Je kent dat wel allemaal van die standjes vol met folders en gadgets. Om met de gadgets te beginnen: ik heb er diverse in mijn koffer zitten. Badeendjes, zonnebrillen, stressballen. Mijn lieve kleinkinderen zullen er blij mee zijn!

Maar even serieus, ik geloof dat er wel een stuk of tien aanbieders op de beurs stonden, die slaapmonitoren aanboden. Sleep Intelligence noemen ze dat.
Dat is echt nieuw ten opzichte van vorig jaar.
Ik heb met diverse aanbieders gesproken. Ze geloven in het volgen van slaappatronen. Lichte slaap, diepe slaap, rem slaap, afwijkingen in de patronen geven inzicht in je gezondheid. Ze hebben algoritmen ontwikkeld om je te waarschuwen voor afwijkende patronen. Ze geven je ook slaaptips

In de praktijk gaat het meestal om een sensorenstrip die je onder je matras legt. Vervolgens is deze verbonden met een wifipunt, dat naar je smartphone gaat,
Daar kun je zien hoe je geslapen hebt de volgende dag (nee dit is geen grap).

Een cynicus zal zeggen, dat je geen IPhone nodig hebt om te weten of je goed geslapen hebt, Maar er is meer!
Zo is de het Withings Aura Smart Sleep Systeem ook verbonden met een Weklamp. Dezez lamp maakt je wakker op het goede slaapmoment (lees: als je niet in diepe slaap bent). Dat wordt je heel anders wakker (is de claim van Withings)

Enfin, het is een trend. Laten we maar eens kijken wat er mee kunnen in Nederland. Voor een kleine 300 euro ligt het in de winkel.

1_withings-aura_main

Aura Smart Sleep System

1. René:
    7 oktober 2015
    Hoi Marc,

Boeiend om te lezen allemaal weer.
    Je komt weer mooie en interessante nieuwe zaken tegen.
    Dank voor het opschrijven!

Gr. René
  2. Jos:
    7 oktober 2015
    Er zal vast wel een markt voor zijn. Al die mensen die overdag hun gezondheid monitoren met hun telefoons, watches, fitbits etc, zullen dat misschien ook 's nachts willen doen.
    Ik vind een anti-apneu-masker wel genoeg ;)
  3. Fabrizio:
    8 oktober 2015
    Hoi Marc, een goed verhaal. Leuk dat we hier bij Zuidzorg ook al mee bezig zijn. Blijf schrijven, en ons inspireren.
    Groetjes Alexander en Fabrizio
  4. Mieke:
    8 oktober 2015
    Ik apneu ook gewoon een beetje verder, is blijkbaar nog niet ernstig genoeg!
    Maar Ginny logeert hier en die is volledig aan het masker ,s nachts......wat een gedoe! Ik word er moe van en slaperig gelukkig. Groet.