Schiphol - Hong Kong - Sydney

1 april 2015 - Cairns, Australië

Nou dat begon dus al goed. Stroomstoring in Noord Holland. Alles lag stil op Schiphol, gedurende 5 kwartier.

Eerst hebben Marjan en ik afscheid genomen van Lisa, die naar Boston vloog voor een medisch congres.
Daarna hebben Marjan en ik van elkaar afscheid genomen. 31 dagen van huis en zonder elkaar. Zo lang zijn we nog nooit uit elkaar geweest. Het voelt wel als echt heel lang. We zullen over 31 dagen zeker blij zijn om elkaar weer te zien.

Tijdens de stroomstoring maakte ik kennis met een Belg uit Parijs. Beiden bleken we opa's te zijn. Dat schept gelijk een band. Zeker toen bleek dat zijn kleinkinderen nauwelijks Frans spraken (tot zijn grote spijt), en ik hem vertelde dat ik een Engels sprekend kleinkind had. Hij had kinderen en kleinkinderen in Panama en Toronto. Erheen reizen en skypen vond hij niet erg. Integendeel leuk zelfs. Maar dat de kleinkinderen geen Frans zouden spreken met hem .... ja dat was erg.

En toen was de stroomstoring voorbij en werd het dringen. Uiteindelijk is mijn vlucht om 15.15 uur vertrokken. Dat was 1 1/2 uur later dan de bedoeling. En je raad het al, die tijd kwam ik tekort in Hong Kong om mijn aansluiting naar Sydney te halen. O ja en helaas konden ze ook geen bagage meenemen , want door de stroomstoring had ook alle beveiligingssystemen plat gegooid.

Al met al kom ik niet op zaterdagavond rond 21.00 uur in Sydney aan, maar om 7.00 uur in de ochtend. En dan zonder mijn koffer dus! Het goede nieuws is, dat ik Hong Kong al heb kunnen bekijken.

Er loopt in Hong Kong een sneltrein vanaf de luchthaven naar het centrum. Je bent er in 24 minuten. En dan stap je zo maar een hele nieuwe wereld binnen. Een mix van oost en west. In deze voorheen Britse kolonie is alles erg dicht op elkaar gebouwd. En flink de lucht in. Maar tussen de wolkenkrabbers staan chinese eettentjes en kleine winkeltjes. De stad is op een heuvel gebouwd. Berg op mag je met de roltrap. Bergaf mag je lopen, Overigens ben je binnen een uurtje met de trein in China. Maar dat avontuur ben ik maar niet aan gegaan. Bovendien heb ik het niet zo op de chinezen, zoals sommigen van jullei wel weten. Ze hebben bij mij nogal een reputatie van voordringen, duwen en rochelen opgebouwd. Daar heb ik overigens in Hong Kong niets van gemerkt. Al vind ik ze ook daar niet erg aardig, behulpzaam en vriendelijk.

Hong Kong straatbeeld 2        HongKong Down Town

Hoe dan ook, ik ga nu op kosten van Cathay Pacific Airways een paar uurtjes slapen in The Regal Airport Hotel. En dan vanavond om 19.00 uur (local time) weer een uurtje of 9 vliegen naar Sydney. En dan formulieren invullen om mijn bagage terug te krijgen. Ik kom om 7.00 in de ochtend aan, om 9.00 uur begint mijn city tour Sydney. Dat zal ook wel niet gaan lukken. Maak niet uit. Ik voel me goed! Het avontuur is begonnen.