The Red Centre of Australia

4 april 2015 - Kings Canyon, Australië

vrijdag 3 en zaterdag 4 april.

Na een goede transfer van Cairns naar Ayers Rock heel vroeg in de ochtend (voor 5 uur opstaan) maak ik kennis met The Red Centre. In de zomer loopt hier de temperatuur op tot bijna 50 graden. Nu in de herfst is het er nog steeds boven de 30 graden.

Ayers Rock Kangaroe                                       The Olgas                  En rood is het er ook. De kleur op de foto is niet overdreven. Deze unieke rots (een monoliet, de grootste op deze aarde) staat bij ons bekend onder de naam Ayers Rock, maar de aboriginals noemen hem Uluru.

Het gebied rond Uluru is door de overheid ook officieel terug gegeven aan de Aboriginals, nadat zij daarvoor een flink aantal jaren aktie heben gevoerd in de jaren zestig van de vorige eeuw. Overigens is dat ook wel redelijk terecht als je daar al 30.000 jaar woont.
Nadat ze het land hebben terug gekregen hebben ze het vervolgens weer voor 99 jaar verhuurd aan The National Parkservice van Australie, zodat het natuurbeheer goed zou gebeuren.

Een groep van 400 aboriginals woont in het park en leeft (ongeveer) volgens de oude tradities. Maar ja het waren nomaden en dat gaat bu dus niet meer. Voor hun bron van inkomsten zijn ze dus afhankelik van toerisme, dus dat maakr ze toch wel een beetje tot een zielig geval.

Maar als je je wat verdiept in hun cultuur en hun (animistisch ?) wereldbeeld, dan is dat wel weer heel bijzonder.
Zo gauw ze echter beginnen over het gezinsleven, begin ik wel wat af te haken. Mannen en vrouwen leven eigenlijk strikt gescheiden, met ieder hun eigen domein. Verder leven ze binnen de groep. En ja ze kijgen kinderen, dus ze zullen zich af en toe toch wel afzonderen.

De aboriginals hebben ook bereikt dat ze volgens eigen recht mogen leven. De oudsten zijn de hoeders van de moraal en spreken recht. Dat spreekt me op mijn leeftijd natuurlijk wel aan. Maar de straffen die worden uitgesproken stuiten me wat tegen de borst. Diefstal bijvoorbeeld : 1e keer; hand breken / 2e keer; sleutelbeen / 3e keer; knieschijf / 4e keer doodstraf. Maar goed duidelijk is het wel.

De natuur hier is weer fantastisch natuurlijk. Geologisch heel interessant, maar vooral heel mooi. De moeite waard om een omweg voor te maken zeggen de michelingidsen dan.

Overigens was het gisteren dus Goede Vrijdag. Dat is een natioanle feestdag in Australie. Feest dus gisterenavond in The Pioneer Outback Hotel. Live music dus. Dansen en drinken. Ik heb aan beiden bescheiden meegedaan, want ik moest vanochtend al om 4.40 uur op. Zonsopgang bij de Uluru. Dat mag je niet missen!