Koala's op een Kangaroe-eiland

9 april 2015 - Adelaide, Australië

donderdag 9 april

OK, zoals beloofd heb ik vandaag veel kangaroes gezien. Ik vroeg redelijk argeloos waar het woord kamgaroe eigenlijk vandaan kwam aan een ranger in het grote natuurpark. Nou dat maakte wat los. Iedereen ging zich er mee bemoeien, maar niemand wist het eigenlijk. Eerst wilde ze me nog de Latijnse naamgeving gaan uitleggen, maar uiteindelijk kwam de buschauffeur met de (mogelijke) oplossing. Kangaroe is een aboriginal woord,
Toen de engelse bemanning van Captain Scott aan de aboriginals vroeg wat de naam was van die rare beesten gaven de Aboriginals als antwoord : Kangaroe, Later kwamen ze erachter dat de aboriginals zeiden : "Ik begrijp je niet", Maar toen was het kwaad al geschied. De naam Kangaroe was intussen al ingeburgerd.
Broodje Aap verhaal? Zou kunnen. Ik doe het er voorlopig voor,

Behalve Kangaroes heb ik ook veel Koala's gezien, Dat is overigens ook een Aboriginal woord en betekent " drinkt niet". En dat klopt, dat doen ze ook nooit. Ze halen hun vocht uit Eucalyptus bladeren, die ze vier uur per dag eten. De andere twintig uur slapen ze. Rustig leventje toch?

Vogelbekdieren heb ik dus helaas niet gezien. Als troost vertelde onze ranger, dat er rangers waren in het park en er al jaren werkten en ze ook nog nooit gezien hadden, Wel jammer. Een eieren leggend zoogdier met een eendensnavel, maar die wel zijn jongen zoogt. Dat uniek dier had ik graag gezien. Dat heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken. Een soort missing link tussen het vogelrijk en de zoogdieren. Maar helaas, dat was te veel van het goede.

Het hoogtepunten van de dag waren Admirals Arch en Remarkable Rocks, Ik doe er verder maar het zwijgen toe en zal foto's toevoegen. Splendid en Remarkable!

Admirals Arch Kangaroe Eiland Koala in sanctuary Remarkable Rocks Kangaroe Eiland

Morgen nog een dagje Melbourne en dan vlieg ik naar Nieuw Zeeland,
Het is te vroeg om te evalueren, dat komt later wel.
Nu nog te veel indrukken, voor een goed oordeel. Maar spijt heb ik zeker niet Australië is een bijzonder land. Een sympathiek land. Een mooi land. Een groot land. Een oud land en een nieuw land. Maar wat vind ik er nu echt van. Dat komt later dus!

1. Wil joosten:
    10 april 2015
    Ha die Marc,
    Wat een herkenbare reactie. Oud en nieuw, opvallend dat er zo weinig tussen lijkt te zitten, behalve in de natuur. Vriendelijk ook en -helaas soms- verzot op alcohol, althans, de mensen.
    Geniet, denk en bedenk.
    Wil