It's a glorius day, mate !!!

16 april 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

donderdag 16 a

In het westen van het Zuidereiland regent het 300 dagen per jaar. In het Nationaal Park Fjordland in het zuidwesten komt dat neer op 7 meter regen per jaar. Ik geloof dat het gemiddelde in Nederland 700 mm per jaar is. Hier dus 7000 mm per jaar. Dan snap je het enthousiasme van de Nieuw Zeelanders hier als er een dag zonder regen is. Als de lucht dan ook nog strak blauw is en er ligt ook nog sneeuw op de bergen, dan is dat wel  heel bijzonder. Ja dan mag je wel spreken van  "a glorious day" en dat was het dus ook vandaag.

Ik ben vandaag gaan varen op The MiIford Sound. Een van de 11 fjorden in Nieuw Zeeland. Nou heb ik dat al eens eerder gezien in Noorwegen, maar zeker door dit weer was het echt ongelooflijk mooi. Het is hier nog iets stijler en ruiger dan in Noorwegen denk ik. Enfin de plaatjes spreken voor zich.

mirror lakes  Op de Tasman Zee  Milford Sound

We moesten vandaag wel 300 km (enkele reis) rijden om er te komen. Ik verkijk me steeds op de afstanden hier, maar het Zuidereiland alleen is al 1000 km lang (Nijmegen - Orange dus). Een mooie dag om nog eens uit te zoeken hoe dat nou zit met de bijnaam Kiwi's voor de Nieuw Zeelanders.

Nou daar zijn ze eigenlijk niet onverdeeld gelukkig mee. Wie wil er nu vergeleken worden met een slechtziende vogel? Onze buschauffeur werd er boos van. Hij is in ieder geval geen KIWI maar een Nieuw Zeelander. Sommige politici (en andere fools) gebruiken Kiwi als een soort geuzennaam. Dat kon hij van politici nog wel begrijpen ... Hij vertelde dat de afkorting in dat geval stond voor Keen Interest Without Intelligence.

De busreis van vandaag (8 uur in de bus) gaf me verder de mogelijkheid om de mens als natuurverschijnsel nog eens rustig te bestuderen. Ik stel vast dat de jongere generaties toch wel echt ernstig last hebben van een vorm van narcisme.
We hebben op deze reis flink wat fotostops gehad. Enerzijds om de reis wat te breken en anderzijds omdat het zo mooi was onderweg.
Op deze fotostops valt de mensheid echt uiteen in twee groepen. De wat oudere mens maakt foto's van de natuur en vraagt af en toe of iemand een foto van hen in de natuur wil maken. De jongere mens maakt foto's van zichzelf in alle standen. Ze vragen daarbij niets aan een ander. Ze maken een selfie. Al dan niet met zo'n "autisme stok".
Ik weet niet of jullie die kennen, maar dat is zo'n uit de kluiten gewassen uitschuifbare radio-antenne met een klem op het einde waar je je iphone op kunt vast klemmen. En dan heb je niemand meer nodig dus. Fijn toch ?
De narcisme - autisme generatie valt overigens nog in twee varianten uiteen. De westerse variant doet niet raar tijdens het maken van selfies. Zij willen er gewoon op hun voordeligst opstaan. De oosterse variant wringt zich in allerlei bochten; maakt v-tekens, zwaait in de camera, doet een parasolletje op, met zonnebril, zonder zonnebril, petje op, petje af.

En nou maar hopen dat ze ook iets gezien hebben van het landschap en de natuur in dit prachtige land. Ik vrees eigenlijk het ergste, want ze gaan in de bus gewoon door met hetzelfde fotogedrag.
Ach ja, zoals wij vroeger al zeiden; als de kinderen plezier hebben op vakantie hebben, dan hebben wij het ook !!

Zo, dat moest er even uit. Dat lucht op.

1. Piethein:
    16 april 2015
    Selfies. Het is inderdaad een generatiekloof. Vakantiefoto's van mijn kinderen geven nauwelijks een idee waar ze waren, wel met wie..
    Deed me denken aan een strip van Peter van Straaten uit :"Het blijft tobben ( 1975)
    "Zoals jullie wel zien sta ik weer overal alleen voor.
    ( Origineel op je eigen emailadres, krijg ze hier niet in geplakt)
  2. Ria van de Ven:
    16 april 2015
    Maak de generatie kloof niet dieper...pas je aan en blijf zelf jong van geest. Probeer ik al 82 jaar. Vandaar deze computerbezigheid. Is toch heerlijk.Geniet van de natuur, Nieuw Zeeland heeft heel Europa in zich dacht ik. Tot de volgende keer. T.Ria
  3. Marc Veldhoven:
    16 april 2015
    Dank voor de wijze raad. Maar soms moet je de nieuwe generaties ook eens wijzen op bepaalde zaken.
    Gratis advies zou ik dat noemen

Groet en veel plezier zaterdag

Marc
  4. John Schobben:
    17 april 2015
    Hoi Marc,
    Leuke analyse over de nieuwe generatie. Ken je hun naam al?
    Generatie ADHD.... Staat voor All Devices Head Down....
    Grtz, John
  5. René:
    18 april 2015
    Prachtig Marc om te lezen hoe je dit weer zo mooi markeert. En dat voor een man die toch ook veel van vernieuwing houdt. Elke generatie vult het op haar manier in. Veel plezier verder en blijf schrijven!!