Gaat Nextdoor Nederland veroveren ?

7 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag (dinsdag 7-10) hadden we weer een vol programma. Bezoeken aan een ziekenhuis met een innovatie-campus, en workshops met Genetech (famaceutische industrie) en Walgreens (Healthcare door een retailer) waren erg leuk en informatief.

Maar het hoogtepunt voor mij was een bezoek aan Nextdoor in San Franciso. Nextdoor is na Facebook, LinkedIn een nieuw sociaal medium.

Nextdoor is 3 jaar oud en is intussen al meer dan een miljard euro waard. Dat noemen ze hier een unicorn (eenhoorn), een bedrijf van 1 miljard of meer.
Nextdoor is een platform om buurten wijken en dorpen met elkaar te verbinden. Uit onderzoek blijkt dat 28% van de Amerikanen geen enkele buur bij naam kan noemen. 27% kent maar een of enkele namen van  straat of wijkgenoten.

Nextdoor brengt daar verandering in door in een wijk iedereen aan te sluiten op hun platform. Alleen mensen uit de betreffende buurt hebben toegang. Zo kun je problemen delen, veiligheid aanpakken, een buurtfeest organiseren, de hond van de buurman uitlaten etc.

In 3 jaar tijd heeft Nextdoor een bereik van 97% van de buurten wijken en dorpen in de USA.

En guess what? Ze komen in 2016 als eerste naar Nederland. Ze hebben ruim 200 miljoen dollar opgehaald om deze stap te gaan maken. Ze willen Facebook en LinedIn achterna, die respectievelijke 1 miljard en 300 miljoen gebruikers hebben.

Dit lijkt een belangrijke ontwikkeling. Ze gaan echt in alle buurten founders zoeken om van daaruit per buurt een sociaalnetwerk te vormen.

Ik heb mijn kaartje achter gelaten. Eens kijken wat mij ZuidZorg Extra en/ofmet onze wijkverpleegkundigen hierbij kunnen betekenen.

Ik hoor mensen denken: "dat gaat toch niet werken in Nederland?" Maar onderschat ze niet die Amerikanen. Ze kunnen veel en hebben veel geld.

We gaan het zien.

IMG_0455     IMG_0458.

1. Daan Dohmen:
    7 oktober 2015
    Geweldig he Marc, die spirit daar! Nextdoor sprak ik ook eerder mee en is super interessant. Echt gaaf dat ze de stap naar Nederland gaan maken! Het laat ook heel goed zien waarom we ons in Nederland telkens bij ontwikkelingen moeten afvragen of we wel de schaal hebben ervoor het echt goed te realiseren! Zo zie je in Nederland tientallen wijkplatforms die door zoiets als Nextdoor ineens in een ander licht komen te staan! Veel plezier nog op je volgende dag, ik kijk al uit naar je verhaal!
  2. Mieke:
    7 oktober 2015
    Jij woont bijna in de USA!!! Ik haal nu mijn oudste Amerikaanse zus op , die Europa doet om te beginnen bij mij thuis deze week. Dan bel ik jouw vrouw wel voor een date! Vgl. mij moeten we nu twee keer achter elkaar uit eten!! Ga goed, vaar safe en groet!
  3. Piethein:
    7 oktober 2015
    Mooi mooi maar wil je bij het komende oog blijven slapen of niet??
  4. Mariska Kars:
    7 oktober 2015
    Wauw, wat mooi! Kunnen we in Nederland ook wel wat mee ;-)
    Marc, nog heel veel plezier. Het ziet er allemaal goed en interessant uit!
  5. Trudy:
    7 oktober 2015
    Volgens mij gaat er een nieuwe wereld voor je open als je Amerika aan den lijve mag ervaren.
    Succes de komende dagen Marc.
  6. Hans scholten:
    7 oktober 2015
    Hè Marc, zit weliswaar op Sardinië maar ben TI h jaloers op jouw reis. Krijg er de kriebels van