IMG_0458

6 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

IMG_0458

Deze foto werd gemaakt op 6 oktober 2015 in San Francisco, California, Verenigde Staten met een Apple Iphone 5S.

1. Han:
    7 oktober 2015
    Marc, zie het bericht dat ik gisteren op Omroep Brabant las! Ik begrijp dat het systeem dat jij zag breder ingezet kan worden. Maar zeg nou zelf, dit verwacht je toch niet in Tilburg Goed verblijf nog!

In Tilburg bestaan 86 WhatsApp-groepen, waarbij ruim zesduizend mensen zijn aangesloten. De universiteit onderzocht 35 verschillende buurten in Tilburg. Het gemiddelde aantal woninginbraken daalde er van zestig naar dertig per maand.

'Spectaculaire daling'
    "Zo'n spectaculaire daling hadden we niet verwacht", zegt onderzoeker Martijn Akkermans in de krant. "Inbraken worden vaak gepleegd door lokale inbrekers. Als ze weten dat er een WhatsApp-groep actief is, haken ze af. Ook worden buurtbewoners mogelijk alerter en zijn ze eerder geneigd om de politie te bellen als ze iets verdachts zien."

De gemeente Tilburg heeft contactpersonen voor de buurtwacht per WhatsApp geselecteerd. Wie iets verdachts ziet, moet eerst 112 bellen. Daarna stuurt de persoon een beschrijving van de verdachte situatie aan de WhatsApp-groep. Andere inwoners kunnen reageren. Die berichten worden ook doorgezet naar de politie.

Op heterdaad betrapt
    Tien inbrekers in Tilburg werden op deze manier op heterdaad betrapt of werden later alsnog opgepakt.