April Fool

2 april 2015 - Uluru, Australië

Scenic Rail regenwoud

Woensdag 1 april

Cairns is een stad van 160.000 inwoners. En eigenlijk leven die inwoners allemaal van het toerisme. Nou ja er is ook nog een suikerrietindustrie, maar dat stelt vandaag de dag niet heel veel meer voor. Na de goldrush van 1890-1910 heeft suikerriet wel een grote rol gespeeld, maar sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw draait alles om The Great Barrier Reef en The world Heritage Rainforest.
Vandaag staan het regenwoud op het programma, morgen het rif.

Als je het over het regenwoud hebt, dan heb je het over aboriginals. "The settlers" (de immigranten) hebben het er knap moeilijk mee gehad. Ze hadden niet veel kaas gegeten van giftige slangen, giftige planten, ondoordringbare bossen en vijandige  aboriginals. Er zijn dan ook veel slachtoffers gevallen bij het aanleggen van de spoorweg ten tijde van de goldrush.

Mijn bezoek aan het regenwoud bestond uit een bezoek aan Tjapukai Aboriginal Park, een reis over het regenwoud met de skyrail (een liftenstelsel over het dak van het regenwoud) en een ritje terug met de oude trein (Kurunda Scenic Rail).

Zoals je kon verwachten was het Aboriginal Park een soort openluchtmuseum.  Hoe te overleven in de jungle? Het zou ons niet lukken. Maar de aboriginals natuurlijk wel. Dus heb ik mogen speerwerpen en boomerang gooien (eitje ..). En ik weet nu voor eens voor altijd het verschil tussen giftige en niet giftige vruchten.

Erg interessant was de uitleg over "De Droomtijd". Dat is de kijk van de aboriginals op het ontstaan van deze wereld en de verhouding van de mens tot de natuur. De aarde bezit de mens. Dus niet de mens bezit de aarde!
En de heilige plaatsen van de aboriginals zijn de plekken waar een soort slang uit de aarde is gekomen om licht, lucht aarde en de mens te maken. Ayers Rock (Uluru-Kata), waar ik morgen heen ga is zo'n plek.

Het begin van de middag hebben we doorgebracht in een kunstenaarsdorp. Ooit gesticht door hippies is Kurunda Village een plek met een soort permanente kunst- en snuisterijen markt. En jawel, ik kon het niet laten, ik heb een boomerang gekocht van een aboriginal kunstenaar. De Dingeridoo (a raison van 1000 dollar) heb ik nog net laten staan. Maar ik zag me op zaterdagmiddag al in het winkelcentrum van Nijmegen zitten om een zakcentje bij te verdienen.

Daarna de scenic railway terug naar Cairns. Een stukje rails van 20 km, waar ze tien jaar aan gewerkt hebben. 15 tunnels, bruggen, noem het maar op. En dat alles met ezels en mankracht. Zelf je pikhouweel meebrengen als je werk wilt hebben.