Die Amerikanen moeten maar eens bij ons komen kijken.

11 oktober 2015 - Amsterdam, Nederland

Terug in Nederland spookt er nog van alles door mijn hoofd.
Dat ik het woord "spoken"gebruik, komt omdat een ding zeker is. er gaat veel veranderen de komende jaren in de zorg en welzijn, in het ziekenhuis, bij de huisarts, in de wijk.

Ook wil ik eerst nog eens even  kwijt, dat ik blij ben om een Nederlander te zijn. Nederland heeft nog steeds een van de beste (zo niet het beste) zorgsystemen van de wereld.
Hier zie je geen daklozen op straat. Velen ervan zouden bij ons een goede plek hebben gevonden bij de GGZ of bij Neos of het Leger des Heils.
Ook de grote sociaal - economische tweedeling kennen wij in Nederland niet. ik zal dit jaar met iets meer plezier mijn belastingformulier invullen. Want de grote kloof tussen arm en rijk die de USA kent is toch echt niet wat we moeten willen in Nederland.

Het was ook erg leuk om de jonge beginnende bedrijfjes van onze Nederlandse StartUps te zien.Het Nederlandse onderwijssysteem levert genoeg hoogopgeleide jongeren op. De Nederlandse maatschappij levert ook genoeg jongeren op die wat willen maken van hun opleiding en hun leven. Kortom, waarom zouden deze bedrijfsjes zich niet gewoon in Nederland kunnen ontwikkelen? En daar is bijvoorbeeld Eindhoven (Strijp S / Dutch Design) ook volop mee bezig.

En dan de zorg. Het gaat veranderen dat is zeker. Maar hoe?
Opvallend was dat we in de afgelopen jaren op Health2.0 vooral veel toepassingen van software en apparaten hebben gezien, die iets wilde bijdragen aan de bestaande zorg en zorgsystemen.
Dit jaar hebben we allerlei initiatieven gezien die de zorg gewoon gaan overnemen. Niks bijdragen aan het bestaande systeem. Maar gewoon het bestaande systeem overnemen. Gewoon iets beters bieden buiten het bestaande systeem om.

Nextdoor komt naar Nederland.  Honor mogelijk ook. Aging2.0 heeft in Nederland ook al een chapter.
Ik zeg niet dat het allemaal gaat lukken, maar het bewijst wel iets dat ik aleen paar jaar aanvoel. De echte concurrentie voor ZuidZorg komt niet van bestaande zorginstellingen. De echte concurrentie komt van nieuwe toetreders tot de zorgmarkt.

En ZuidZorg zal heel alert en flexibel moeten zijn. We zullen zelf ook nieuwe dingen moeten gaan doen. Nieuwe producten en diensten gaan aanbieden. Maar ook zullen we nieuwe organisatievromen moeten gaan uitproberen.
En daarbij zullen we de juiste keuzes moeten maken. Je moet geode focus hebben.
De vraag zal vooral ook zijn: Wat doe je niet? Zodat daardoor het andere, het nieuwe mogelijk zal worden.

Gelukkig zijn we daar al mee bezig, want het zal hard gaan de komende jaren.

Maar ik hoop wel dat we op onze Nederlandse manier zullen gaan doen. Niet "Super Massive". niet alles "scalable". Soms gewoon "klein, maar fijn" gewoon "alleen voor Brabant".

En dan komen die Amerikanen maar gewoon eens goed bij ons kijken. Want ze kunnen van ons nog veel leren.

Ze zijn van harte welkom bij ZuidZorg.

ZZwereld

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans scholten:
    Marc,
    Mooi om deze reis met je mee te mogen maken. Tot binnenkort . Hans
  2. Nard Kronenberg:
    11 oktober 2015
    Delen is vermenigvuldigen! Dankjewel Marc. Zorgdragen voor betaalbare menswaardige zorg vraagt om een toekomstbestendige mindset. MET AANDACHT, IN CONTACT! Tot gauw Marc, wil persoonlijke ervaringen graag toevoegen en delen! Groet!
  3. Trudy:
    11 oktober 2015
    Fijn dat je weer op Nederlandse bodem bent. Ik ben zeer benieuwd naar alle veranderingen die de komende jaren gaan komen en hoe we die bij de cliënt kunnen gaan implementeren.
    Met vertrouwen de toekomst tegemoet!