Mijn tweede dag in Sydney & Rudyard Kipling

1 april 2015 - Cairns, Australië

Maandag 30 maart.

Slecht weer vanochtend in Sydney. 25 graden en veel water. Lekker benauwd dus! Na het ontbijt heb ik als eerste een paraplu gekocht. Dat bracht me redelijk droog bij The Australian Museum. een soort van Natuurhistorisch museum. Vogels, Stenen & Mineralen (geologie) en de geschiedenis van the indigious people (oftewel de Autralische Aboriginals).

Aus Museum

Drie onderwerpen die me beter voorbereiden op de rest van de reis in Australie. Leuk en zinvol dus. Ik zal niemand verder lastig vallen met de natuur, maar de Aboriginals houden me wel bezig.
Ik heb de natuurlijke neiging om het op te nemen voor de onderdrukten (de onderste hamster in de kooi). Maar PJ vertelde me later dat hij wel vindt dat de Aboriginals enig slachtoffergedrag vertonen. PJ komt uit Sri Lanka en vertelde me dat hij zich nog nooit een minuut gedriscrimineerd heeft gevoeld in Australie. PJ maakte een vergelijking tussen Canada, USA, Australie, Nieuw Zeeland en Israel. In al deze landen is de overheersende cultuur niet de oorspronkelijke cultuur. Hij zei dat hij dacht dat Australie op een verdienstelijke derde plaats kwam. In ieder geval voor de USA en Israel, en mischien ook nog voor Canada. Nieuw Zeeland heeft het in zijn ogen het beste gedaan. Zij hebben echte verdragen gesloten met de Maori's. Ik ga dat verderop in deze reis nog eens kritisch bekijken, maar op het eerste gezicht heeft hij een punt.

Na het museum ben ik terug gegaan naar het hotel om te kijken of mijn koffer soms was gearriveerd. En jawel de koffer en het baasje zijn herenigd. Ik ben dus maar vlug naar boven gegaan om na vier dagen weer eens wat schone kleren aan te trekken en ook weer eens wat deodorant op te doen. Wel zo prettig voor de Aussies, toch?

Ik had afgesproken om daarna nog een keer te lunchen met PJ. De lunch is wat uit de hand gelopen. Ik heb net, tien uur later, afscheid van hem genomen. Na de lunch heeft hij me de Parlementsgebouwen laten zien, de munt en de bibliotheek. Dat zijn alle drie 200 jaar oude gebouwen. In de bibliotheek was er een orginele kaart van Abel Tasman uit ongeveer 1640. De (her-)ontdekking van Australie was ogenschijnlijk toeval. We hadden overigens zonder problemen de baas kunnen zijn van Australie. Maar de VOC zag er geen handel in. Historische fout? Nou volgens mij niet. Nederland heeft later nog genoeg problemen gekregen met haar kolonien, tenslotte. Ik zal een foto van de kaart van Abel Tasman bijvoegen zodra ik door heb hoe dat precies moet op deze site.

Daarna zijn we door de botanische tuinen (met Kakatoe's en papagaaien) naar The Rocks gelopen. Het oude centrum van Sydney in de tijd van de engelse immigranten. Erg Brits allemaal. Na een goed gesprek bij een kop koffie, zijn we geeindigd in The Nelson Pub. Deze pub had zo in Eingeland kunnen staan. En daar hebben PJ en ik het leven besproken.

PJ is bijna 30 jaar jonger dan ik, dus hij had mijn zoon kunnen zijn. De gesprekken waren erg fijn. PJ heeft veel gelezen. En onder andere dat maakt dat hij orginele inzichten heeft.
Hij vertelde me dat ze vroeger te arm waren om op vakantie te gaan. Dus zijn manier van vakantie vieren was het lezen van boeken over verre oorden en andere vergezichten. Intussen heeft hij de halve wereld bereisd en heeft zijn achterstand ruimschots in gehaald.
Natuurrlijk hebben we, naast maatschappelijke inzichten ook gesproken over vaders en zonen. Tenslotte is onze connectie mijn zoon en zijn vriend Joris.
En zo kwam hij met een gedicht van Rudyard Kipling (Nobelprijswinnaar 1907). HIeronder staat het gedichten. Dit verslag wordt zo een verslag vol gedichten? Wie weet.

IF

If you can keep your head when all about you

Are losing theirs and blaming it on you;

If you can trust yourself when all men doubt you,

But make allowance for their doubting too;

If you can wait and not be tired by waiting,

Or being lied about, don't deal in lies,

Or being hated, don't give way to hating,

And yet don't look too good, nor talk too wise;

If you can dream - and not make dreams your master;

If you can think - and not make thoughts your aim,

If you can meet with Triumph and Disaster

And treat those two impostors just the same;

If you can bear to hear the truth you've spoken

Twisted by knaves to make a trap for fools,

Or watch the things you gave your life to, broken,

And stoop and build 'em up with worn-out tools;

If you can make one heap of all your winnings

And risk it on one turn of pitch-and-toss,

And lose, and start again at your beginnings

And never breathe a word about your loss;

If you can force your heart and nerve and sinew

To serve your turn long after they are gone,

And so hold on when there is nothing in you

Except the Will which says to them: 'Hold on!'

If you can talk with crowds and keep your virtue,

Or walk with Kings - nor lose the common touch,

If neither foes nor loving friends can hurt you,

If all men count with you, but none too much;

If you can fill the unforgiving minute

With sixty seconds' worth of distance run,

Yours is the Earth and everything that's in it,

And - which is more - you'll be a Man, my son

Een mooi gedicht dat mij doet denken aan Forever Young van Bob Dylan. Bij mijn kinderen intussen welbekend. Voor PJ is de mooiste zin de eerste zin van de laatste strofe. If you can talk with crowds ans keep teh virtue ... etc.

Genoeg wijsheid voor een dag, lijkt me.

PJ en ik (eten)

We hebben  nog lekker gegeten in een eenvoudig Italiaans restaurant waar we bediend zijn door een Fransman. PJ volgt een cursus Frans. En hij wilde wat frans spreken met de ober . Zodoende zei  ik tegen de ober : La vie est triste et deslate, mais c'est la vie. De ober antwoordde: mais naturellement, sans doute! Natuurlijk is deze spreuk vaak helemaal waar. Maar niet vandaag. Het was een mooie dag! Morgenochtend vlieg ik naar Cairns. Great Barrier Reef, here I come!