Stuntvliegen en de Haka dansen.

17 april 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vrijdag 17 april.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Vanochtend vroeg ben ik al op het vliegtuig gestapt van Queenstown naar Christchurch. Het was de bedoeling om daar over te stappen van Christchurch naar Roturoa op het Noordereiland. Maar helaas, het vliegtuig was stuk. Dus voorlopig zit ik vast in Christchurch. Och ja, dat hoort ook bij het reizen vrees ik. En beter dat ze er nu achter kwamen dat er iets mis was met het vliegtuig, dan in de lucht.

Het was vanochtend al spannend genoeg. Jullie hebben de foto's van Queenstown gezien. Veel bergen dus. Tja en dan heb je daar dus ook een leuk vliegveldje in een dal tussen allerlei bergen. Het opstijgen was een bijzondere ervaring. Gelukkig had ik al helikopter-ervaring. De piloot van de ATR72 (turbo-propellor-vliegtuig / nog nooit van gehoord / gemaakt in Frankrijk - Italië / veel te klein voor een reiziger met claustrofobische neigingen) steeg op en maakte tegelijk allerlei interessante bochten tussen de bergen door. Dat deed ie goed, die piloot! Niets op aan te merken, hoor.

Vliegveld Queentown

Maar goed, dat was dus genoeg spanning voor een ochtend, dus ik wacht nu geduldig op een beter vliegtuig. Als het goed was zou ik om een uur of twaalf verder naar het Noordereiland vliegen. Helaas weer technische problemen. Nieuw vliegtuig uiteindelijk en om 16.00 uur was ik dan toch eindelijk in Roturoa. Mooi op tijd voor het avondprogramma. Een kennismaking met de Maori's. Behoorlijk toeristisch, maar het geeft wel een beeld. De Haka dans moet je toch een keer gezien hebben. Dat is die traditionele oorlogsdans van de Maori's die het Nieuw Zeelands Rugby Team (The All Blacks) heeft overgenomen van die Maori's. Je weet wel: dreigen met uitpuilende ogen en je tong zo ver mogelijk uit je mond. Ik zal er even een foto's bij doen. Een filmpje moet je zelf even opzoeken op YouTube.
Maori Haka - YouTube
www.youtube.com/watch?v=c-lrE2JcO44

The All Blacks                                 Haka Maori's

De Maori's staan er om bekend dat ze wel een hapje mensenvlees lustten vroeger. Dat zie je er toch wel een beetje aan af, vind ik.

Overigens gaat mijn speurtocht naar de aanduiding Kiwi's verder. Deze bijnaam schijnt in de Eerste Wereldoorlog bedacht te zijn door de Australiërs. Nieuw Zeeland en Australië hebben een haat - liefde verhouding die niet onderdoet voor Nederland - Duitsland. Nieuw Zeeland is duidelijk het kleinere en jongere broertje van Australië. Nieuw Zeeland wil maar een ding en dat is winnen van Australië. Of op zijn minst er niet van verliezen  Dat kennen wij Nederlanders wel, dat gevoel. Of niet soms?
Dus als een Australiër Kiwi zegt dan wordt wel als neerbuigend een een beetje kleinerend ervaren. Maar ze houden toch van elkaar. Dat bleek weer eens overduidelijk tijdens het avondeten bij de Maori's. Ik zat met drie Aussies en Engelse aan tafel. Allemaal betuigden ze hun liefde en aanhankelijkheid voor elkaar. The Common Wealth is op gevoelsniveau nog springlevend. En ze hebben samen 1 Queen. Dat schept ook een band.
 Met deze constatering sluit mijn onderzoekje af. Het is mooi geweest.

1. Ria van de Ven:
    17 april 2015
    Het kleinere jongere broertje...niet willen verliezen. Australië Nieuw Zeeland. Zit er al in je eigen jeugd ingebakken. Spannende vliegtocht..brrrrr.
  2. Lisa Veldhoven:
    17 april 2015
    Hoi pap,

Mooie verhalen hoor, al benijd ik je niet echt om die vliegavonturen ;) succes met je zoektocht en kom veilig weer thuis! Kus Liesje