Stanford Healthy Aging. Nederland is goed bezig.

7 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

In het programma van vandaag zit ook een bezoek aan Stanford University. Niet zo maar een universiteit, maar een van de beste van de wereld.
We krijgen een palet van hun activiteiten te zien. Er wordt een beeld geschetst van intensieve samenwerking met StartUps. Commercie en wetenschap ontmoeten elkaar hier zonder enige schroom.

Ik wil hier graag ingaan op een van de presentaties. Deze ging over "gezond ouder worden" Bijzonder aan deze presentatie was de waarschuwing dat de ouderen door de bomen het bos niet meer zien.

Er zijn intussen zoveel wearables (polsbandjes die je vitale functies in beeld brengen), monitor systemen, zelf-diagnostische apparaten, dat de client gewoon niet meer weet wat hij moet kiezen. En ook de dokter weet het eigenlijk niet.

Deze presentatie was een groot pleidooi voor integrale systemen. Geen losse oplossingen, maar een integrale aanpak rond een bepaalde doelgroep.
Zo werd de samenwerking met Philips genoemd als een mooi voorbeeld van een integrale aanpak rond kwetsbare ouderen. Ook was er een mooi voorbeeld rond hartfalen.

stanford1  stanford2  stanford3

En nu even over de ontwikkelingen in Nederland. Ik kreeg toch sterk het gevoel dat we in Nederland, wat dat betreft, op de goede weg zijn.
Kijk wat ZuidZorg doet samen met Philips rond de Home Care Kit. En neem bijvoorbeeld de proeftuinen van ZuidZorg met het Anna Ziekenhuis rond het monitoren van COPD clienten.

Soms moet je even naar de USA om te zien dat we in Nederland goed bezig zijn.

1. Daan Dohmen:
    7 oktober 2015
    Hoi Marc, gaaf hoor. Wederom genoten. En inderdaad mooi en herkenbaar dat we en Nederland zo vooruitstrevend zijn!
    Zuidzorg hoort daarmee zeker tot de koplopers!
    Goede reis terug!
    groetjes, Daan
  2. Nard Kronenberg:
    7 oktober 2015
    Marc, dank voor kijkje in de ontwikkelingen van de gezondheidskeuken aan de andere kant van de plas. Doe al 6 weken ervaringen op rondom revalidatie van pa in Nederlands ziekenhuis. Respect voor alle werkenden met het hart op de goede plek, dat vooropgesteld, maar het systeem zit het meest wezenlijke, persoonlijke oprechte aandacht in de weg. Dat zal toch echt alleen door mensen van vlees en bloed geboden kunnen worden! Tot gauw! Goeie reis.
    Nard