Rust(ige) dag & het 20 dollar biljet

6 april 2015 - Alice Springs, Australië

20 dollar    RFDS

School of the air    Telegraph Statio Alice Springs

Ik mocht vanochtend eindelijk uitslapen, maar dat lukte dus niet. Ik was gewoon om half zeven wakker. Maandag wasdag dus! En daarna in " a sweet town called Alice" ontbijten en shoppen. Nou ja op tweede paasdag was er niet veel open. Maar genoeg om mij te voorzien van een nieuwe outfit ( shorts & houthakker blouse / real outback !!! ). Ik kan er dus weer tegen. Next stop Adelaide en Kangaroo Island.

Om een uur of een werd ik opgehaald voor een leuke tour door Alice Springs. Centraal stond het overleven als een beschaafd mens in " The Outback ". Hoe doe je dat eigenlijk als je ergens in "the middle of nowhere" woont en werkt?
Hoe moet dat met onderwijs, gezondheidszorg en communicatie ?

Nou ja moeilijk dus. De communicatie begon met een telegraaf verbinding in 1870 tussen het zuiden (Adelaide) en het noorden (Darwin) en vervolgens richting London. Indrukwekkend zoals die pioniers dat hebben aangepakt. Eerst de boel verkennen en vervolgens 36.000 palen slaan met een draad ertussen. En dan 12 stations bouwen langs die lijn met Lood-Zink batterijen en telegrafisten die het signaal steeds doorgaven van station naar station. Bijna niet te geloven, als je bedenkt dat de termieten binnen 10 jaar zo'n paal weer doorknaagden.

In 1930 kwamen de spoorwegen. Langs hetzelde traject als de telegraaf verbinding. Overigens zijn beide aangelegd met behulp van .... kamelen uit Afghanistan.Het vervoer heeft hier een jaar of 75 plaatsgevonden met kamelen uit Afghanistan.
Toen de spoorwegen kwamen werden zij overbodig. Toen heeft men ze vrijgeaten en nu zijn ze een soort van plaag. Er zijn er 250.000 die vrij rondlopen. Overigens is een kameel 2000 dollar waard. Goede business dus !

Dat over communicatie dus. Vervolgens "The fying doctors". Opgericht in 1935. Een groot succes. Afgelopen jaar hebben 285.000 mensen gebruikt gemaakt van deze service (inclusief toeristen). En de oprichter (Flynn) staat ook al weer op een bankbiljet. In dt geval 20 euro. Wie biedt er meer?

En dan het onderwijs. Het bezoek aan "the school of the air" was goed voor een brok in m'n keel. 122 leerlingen zitten samen op een virtuele school. Ze wonen in een gebied van 1.3 miljoen kilometer (dat is 1000 bij 1000 km !). Iedere dag 6 uur bij de radio (tot 2005) en nu bij de computer. Vier keer per jaar komen ze een week bij elkaar.

Zo maak je een land bewoonbaar dus. Alleen zo willen  westerse mensen leven in een ruig en schijnbaar onbewoonbaar land.  Respect hoor!

1. Resi:
    8 april 2015
    Ik dacht al... Je zit wel erg lang in de rimboe ;)
    Gelukkig kan ik nu al je verhalen weer volgen !!
    Mooie reis, lekker genieten !
    X