One handshake away

6 oktober 2015 - Santa Clara, California, Verenigde Staten

IMG_0442  Chelsea Clinton is een van de keynote sprekers op Health 2.0.

Ze is vice president van de Clinton Foundation. Deze stichting bevordert o.a. gezondheidszorg in de derde wereld. Geboortezorg, aids etc.

Chelsea ging ook in op de gezondheidszorg in de USA. Zo vertelde ze dat de USA tot het gezelschap van 8 landen op de wereld, waar het sterftecijfer van jonge moeders is gestegen. In alle andere landen is het gedaald.
Schokkende cijfers!

Langzamerhand wordt het thema van de conferentie duidelijk. Gezondheidszorg gaat over INFORMATIE, VERBINDING, DIAGNOSE en BEHANDELING.
In die volgorde dus !!!

Weer wordt duidelijk dat we afstevenen op een zorgwereld, waarin de verhoudingen tussen gezondheidsprofessionals en clienten definitief worden omgekeerd.
Voor de professional geldt: From God to Guide !!! De witte jas wordt een gids in gezondheidsland.

Voor de client geldt dat ze de professional vraagt om een second opinion. De client heeft vrije toegang tot informatie. De client vormt zich een mening over zijn eigen gezondheid. Vervolgens vraagt hij om hulp van de professional. Op zijn voorwaarden!

En dit kunnen ook nieuwe professionals zijn. Nieuwe toetreders.
Wij gaan bijvoorbeeld op bezoek bij Walgreens (de gezondheidstak van Walmart).
Gaan wij straks onze gezondheid halen bij Appie op de hoek?

Ik denk dat ik deze week nog vaak zal terugkomen op dit punt. De rol van Digital Health verandert de zorgwereld. Misschien zet het de gezondheodswereld wel op zijn kop.
Precies zoals de digitale wereld dat ook heeft gedaan in de mediawereld en de taxiwereld.

IMG_0443

1. Jos:
    6 oktober 2015
    Als de cliënt straks maar niet explodeert! Erg interessant lijkt me dit allemaal Marc.