Nieuw Zeeland als gidsland.

20 april 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

maandag 20 april.

Been there, Done it. Bought the T-shirt.
Vandaag mijn laatste dag in Nieuw Zeeland. Eigenlijk is het een beetje de laatste dag van mijn reis. Volgens het reisbureau zijn de dagen in Fiji bedoeld om uit te rusten en bij te komen van de reis. Dat zullen we dan nog wel eens zien, want ik ben niet zo heel goed in op het strand in de zon zitten. Volgens mij is er in Fiji ook nog wel het een en ander te snorkelen, zeilen en wie weet wat nog meer.

skyline Auckland  The Harbour Bridge   Auckland toren
Gisterenmiddag en vandaag heb ik Auckland wat verder verkend. Nieuw Zeeland heeft ruim 4 miljoen inwoners en daarvan wonen er 1,4 miljoen in Auckland. Ruim 1/3 dus. En van dat aantal van 1,4 miljoen zijn er weer 500 duizend van Polynesische en Maori afkomst.

Over het algemeen zijn dergelijke aantallen een recept voor een hoop ellende in zo'n grote stad. Niet in Nieuw Zeeland dus. De gids in Auckland had een clubje van 5 mensen om te gidsen, dus hij had veel tijd om ook dit soort maatschappelijke problemen eens goed met ons te bespreken. Hij vertelde dat Nieuw Zeeland tot in de jaren 80 van de vorige eeuw even slecht omging met de Maori's, als vele andere landen dat nu nog doen. In de geschiedenisboekjes op de middelbare school, van onze gids, stond 1 zin over de landoorlogen waarin de Engelsen alle land hadden afgenomen van de Maori's. Het werd dus gewoon doodgezwegen dat de Engelsen het land hadden veroverd en dat ze 450.000 Maori's hadden vermoord.

Maar zoals gezegd in die 80er jaren ontstond er een emancipatiebeweging van de Maori's. Zij claimde hun land terug en begonnen rechtszaken tegen de overheid. De regering van Nieuw Zeeland heeft daarop uiteindelijk een tribunaal in het leven geroepen dat alle claims rond land zou gaan behandelen. Dat tribunaal is nu, 35 jaar later, bijna klaar. En de Maori's hebben heel vaak gelijk gekregen. Aan verschillende stammen zijn bedragen van 500 tot 600 miljoen dollar uitgekeerd.
En wat ze heel slim gedaan hebben. Ze hebben die bedragen op geblokkeerde rekeningen gezet van die verschillende stammen. Ze hebben vrije toegang tot de rente, maar het basisbedrag blijft staan voor het nageslacht. Van de rente zijn er gezondheidsprogramma's opgezet en scholen gebouwd.

En dat is het begin geweest van het moderne Nieuw Zeeland. De claims zijn afgehandeld. Het land is tweetalig geworden. Iedereen leert ook (een beetje) Maori op de basisschool. De Maori's hebben belangrijke posities binnen de overheid.
Het gaat dus behoorlijk goed met de Maori's. Hoewel ... het verhaal is bijna te mooi om waar te zijn. ik ontmoette een Nederlandse zakenman, de hier al 15 jaar komt en die vertelde dat de Maori's 10% van de bevolking uitmaken, maar dat 90% van de gevangenisbevolking uit Maori's bestaat. Tja wie het weet mag het zeggen.
Uit eigen waarneming zeg ik, dat het in ieder geval beter met de Maori's gaat, dan met de Aboriginals. Dat verschil is groot en daar mogen de Nieuw Zeelanders trots op zijn. Maar af en toe gedragen ze zich wel erg als "heilige boontjes".

De Kiwi's zijn erg trots op hun mooie land, maar vooral  ook op hun rol als gidsland. Het eerste land met vrouwenkiesrecht. Het eerste land met leerplicht. Het eerste land zonder discriminatie tussen geslachten. Er zit transvestiet in het parlement. Het eerste kernwapenvrije en kernenergie-vrije land. Ze hebben het oudste beroep van de wereld gelegaliseerd. Ze hebben al 40 jaar een immigratiebeleid dat rekening houdt met afkomst (landen, godsdienst etc). Er is bijna geen criminaliteit (??). You name it, the Kiwi's have it!

Nou moet ik niet cynisch worden. Ik ben eigenlijk wel een klein beetje jaloers hoor. Die natuur en dat landschap, dat is gewoon een cadeautje. Maar de wijze waarop ze hun maatschappij inrichten, dat hebben ze zelf gedaan. Petje af! Dat hebben ze gewoon heel goed gedaan.

4 mio Kiwi's 1 mio boten

Ik denk zo maar, dat ik hier nog wel eens terug kom!

1. Joris:
    20 april 2015
    Geniet ook nog van de dagen in Fiji pap - wij lezen mee hier! Liefs
  2. Sylvia:
    20 april 2015
    marc prachtige foto,s en verhalen,nog niet allemaal gelezen,
    ben nu pas op je site......
    had een reactie geplaatst onder de foto van Hobbiteiland,
    prachtig gezicht......geniet ze nog en groetjes