De koudste dag in 100 jaar !

14 april 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Koudste dag in 100 jaar op het Zuidereiland.

Dinsdag 14 april

Ja hoor, dat heb ik dus weer. Hier in Queenstown is het vandaag de koudste aprildag in 100 jaar. Het was hier vanochtend 0,7 graden boven nul. Maar ... "Ieder nadeel heb z'n voordeel!", want de lucht was vandaag koud, maar helder. Deze luchtstroming komt rechtstreeks van de ZuidPool.

Ik ben vandaag van Franz Josef aan de westkust naar Queenstown gereden. Een prachtige tocht van 400 kilometer. Het ene uitzicht was nog mooier dan het andere. Boven de 500 meter lag overal sneeuw. De lucht was helder en blauw. De chauffeur van de bus was lyrisch. Er lag nu al meer sneeuw als vorig jaar in juni en juli (winter dus!). Het leek er op dat hij de bergen ook al maanden niet meer gezien had. En volgens mij was dat ook zo.

waterval Haast Pass                                                        Lake Wanaka

De westkust van het Zuidereiland is de natte kant, met het regenwoud. Het regent daar 300 dagen per jaar. Maar niet als ik er ben! De vooruitzichten voor de komende drie dagen zijn goed. Mooi open weer.
Dat komt dus goed uit, want ik ga donderdag over de fjorden van Milford Sound varen en dat heeft alleen zin bij mooi weer. 65 dagen per jaar dus! En daar krijg ik er dus alvast 3 van.
Die reisagent van mij moet een vooruitziende blik gehad hebben. Of hij heeft gedacht ... we nemen eens een gokje. We sturen die jongen op een boot weg en we zien wel.
Ik vrees dat het het laatste geweest is.

Nog even over de kwalificatie van Queenstown als de mooiste stad van de wereld. Ik stel vooraf even vast, dat het zo echt in de reisgidsen staat. Maar ik zie het er helaas nog niet aan af. Ik denk dat ze het stadje niet bedoelen, maar het uitzicht. Dit stadje kijkt uit op een op een prachtige bergketen, met de originele naam "The Remarkables"

The Remarkables Queenstown

Het stadje zelf is een echt toeristenstadje. Ik moest een beetje denken aan Stavanger (waar mijn zoon Joris heeft gewoond), maar dan drukker. Enfin ik heb drie dagen de tijd om me hier verder een mening over te vormen.

Ik schat wel in dat het er 's avonds gezellig is. Het stikt hier van de backpackers en raad eens wat die vanavond gaan doen. Ik denk dat ze wel een biertje gaan drinken. Of misschien wel twee....

1. Ria van de Ven:
    14 april 2015
    Heerlijk. doet mij aan onze reizen door Noorwegen denken.
  2. John Schobben:
    17 april 2015
    Hei ouwe backpacker,
    Je verhalen wekken weer de reislust op. Het vergroot mijn voorpret op de 17mdrive.
    Blijf er vooral veel foto's bijdoen: prachtig!
    Grtz, John