KINGS CANYON & THR RED MOON

5 april 2015 - Alice Springs, Australië

zaterdag 4 en zondag 5 april.

The Garden of Eden  Kings Canyon the rim

Na de omgeving van Uluru (Ayers Rock) bekeken te hebben, gaat de reis verder naar Kings Canyon. Ik had eigenlijk niet zo'n duidelijk idee over deze Canyon. In het jaar 1860 hebben de eerste Europeanen er naar gekeken bij hun poging om een telegraaf verbinding te maken tussen het zuiden van Australië en Darwin over een afstand van 2500 km. Dat was een hoogtepunt in de Australische geschiedenis, want daardoor werd er een verbinding gemaakt met het moederland Engeland. NIeuws uit London deed er namelijk maanden over om Australië te bereiken. De telegraaflijn liep namelijk van Darwin verder naar Indonesië en zo verder richting London.
Je kunt je voorstellen hoe belangrijk zo'n verbindingen moet zijn geweest. Dat werd mij gisterenmiddag ook weer eens duidelijk toen bleek dat in dit gebied de mobiele telefoon niet bleek te werken. Laat staan het internet. Ze doen het hier echt nog met een radioverbinding en wat internet-satellietaansluitingen. En dat op de tweede verjaardag van Alexander (mijn kleinzoon en grote, kleine vriend).

De afstanden in dit land zin enorm, dat vergeet ik steeds maar weer. Gisteren was de  reis naar KIngs Canyon 300 km en vandaag reizen we verder naar Alice Springs (nog eens 500 km).

Kings Canyon is een buitenplaats in The Red Centre met een prachtige natuur. Vanochtend zijn we om 5.45 uur vertrokken voor een prachtige klim naar the rim. Een pad langs de rand van de canyon. In een wandeling van 4 uur (onder begeleiding van een ranger) kregen we een prachtig uitzicht over de canyon. Natuurlijk zoals het hoort hier in "50 shades of red".
Het was een pittige klim, maar het bracht ons dan wel in "the garden of eden". En eerlijk waar, het kan liggen aan het feit dat het eerste paasdag is, maar het had er echt veel van weg. De canyon is een prachtige groene oase in de halfwoestijn die het midden van Australië verder gewoon is.

Graham, de ranger die onze gids was, bleek afkomstig uit Engeland. Hij had op 51 jarige leeftijd besloten dat er meer in het leven was dan Administrator van een Londonse Universiteit. Hij leefde nu als manager van steeds weer een andere toeristische onderneming. Hij genoot duidelijk van zijn nieuwe leven. Stof tot nadenken? Je leeft maar een keer ...

Voor de botanici onder ons (?) in canyon stond het vol met plantensoorten (boomvaren-achtigen)  die al vele miljoenen (60) jaar bestaan en die de Dinosaurussen nog hebben meegemaakt.
Pikant detail over de aboriginals Er groeide een kruid in de canyon waardoor je drie dagen blind wordt. Dat werd gebruikt in de rechtspraak. Voor de doodstraf hadden ze toch nog een variant. Je kreeg een papje van dat kruid in je ogen gesmeerd en dan werd je de woestijn ingebracht. Tja en als je dat overleefde, dan hadden "de voorouders" het zo gewild ....

De rest van de gebeurtenissen op dit soort dagen hebben te maken met eten, drinken en (soms) muziek. Die Australiërs zorgen toch meestal wel voor een optreden van de plaatselijke singer-songwriter. Altijd weer leuk, vind ik.
O ja, by the way, toen we na de muziek naar buiten liepen, kregen we een volle maaneclips te zien. Kom er maar eens om in het bewolkte Nederland. Ze noemen zo'n volle maaneclips hier The Red Moon. Deze bonus kregen we zo maar even cadeau. Boffen dus!

En nu verder naar Alice Springs. Daar heb ik zowaar morgenochtend vrij. Even uitrusten !

Kings Canyon by night

Kom terug

(Spinvis )
  2. Joris:
    6 april 2015
    Vrolijk Pasen van ons pap... Enjoy!