Op een Kangaroo Eiland, in de Kangaroo-zon ...

8 april 2015 - Kangaroo Island, Australië

Kangaroo's op het strand                                               Koala beer in eucalyptusboom

dinsdag 7, woensdag 8 april

Vandaag verlaat ik The Red Centre weer. Ik vlieg van Alice Spring naar Adelaide. Adelaide ligt helemaal in het zuiden van Australië. Ik was in Alice Springs ruim 15000 km van Beuningen verwijderd. Daar zijn er nu dus weer1500 bijgekomen.
Het zuiden ligt dichter bij de ZuidPool en dat betekent in de herfst dus dat het kouder wordt. Het was hier vandaag maar 17 graden. Koud dus!
Adelaide heeft ruim een miljoen inwoners. Ze leven er van zware industrie, mining (goud & koper), fruitteelt (appels) en wijn. Helaas hebben de grote autofabrieken zoals Toyota besloten hun fabrieken hier te sluiten. We're loosing from the Japanese en the Chinese, zei mijn taxichauffeur. Op het nieuws zag ik Reclaim Australia met grote demonstratie tijdens de paasdagen. Misschien iets voor Geert Wilders om eens langs te gaan. Reclaim Australia is even xenofoob als onze Geertje!

De reden dat ik in Adelaide ben is Kangaroo Island. Ik ga naar dit eiland dat zo mooi bezongen is in "kinderen voor kinderen" (versie begin 90 er jaren / mijn meisjes waren gek op dit nummer). Ik ben al 10 dagen in Australië en ik heb nog geen Kangaroo's gezien. Genoeg bordjes met waarschuwingen, daar niet van.
Maar morgen gaat het allemaal gebeuren. Kangaroo's, Emoe's, Koala Beren, mogelijk zelfs wel vogelbekdieren (zal wel niet, toch?).

Nou .... de kangaroo-zon viel een beetje tegen vandaag. Ik heb voor het eerst mijn jasje aan gehad en een das om. Ondanks dat was het een leuke dag. Kangaroo Eiland is de eerste plek in Australië waar Europeanen uit vrije wil naar toe emigreerden. In West en Oost Australië ging het tenslotte om gevangen die door het moederland (UK) waren gedeporteerd. In Australië gaat het verhaal dat de mensen op Kangaroo Eiland (KI) veel aardiger zijn. Dit verhaal werd niet door iedereen in de bus gewaardeerd, zoals je zult begrijpen.
Qua natuur was het hoogtepunt van de dag een bezoek aan Seal Bay. Daar is een kolonie van zo'n 1000 zeeleeuwen te vinden. Gezellig op het strand. En het was ook nog broedseizoen. Dus lieve kleine bruine jonge zeeleeuwtjes met moeders die goed voor ze zorgden. Maar daartussen door waren de mannen al weer an het vechten i.v.m. het verzorgen van een volgende generatie. Tja dat gaat dus bij zeeleeuwen samen. Ze worden 17 maanden gezoogd, terwijl de nieuwe broertjes en zusjes al weer geboren worden. Life must go on!
Verder was het vandaag ook nog roofvogeldag (zeearenden, buizerds, valken).

Tijdens de lunch maakte ik kennis met een echtpaar uit Nieuw Zeeland en een man op leeftijd uit Boston. Dat werd een lunch op niveau. Leuke gesprekken met wereldburgers. Kijk daar doe je het dus ook voor.
Overigens kwam ik er tijdens deze gesprekken achter dat de Australiers prestatieverlof kennen. Als je 10 jaar bij een bedrijf werkt, krijg je drie maanden vrij. En ook nog eens extra geld om wat te gaan ondernemen. Kijk die Australiers zijn dus geen domme jongens.
Als wij in Nederland de pensioengerechtigde leeftijd nu eens verhogen naar 68 jaar en dit prestatieverlof invoeren. 4 keer in een mensenleven 3 maanden eruit. Net als ik nu doe (zo ongeveer). Volgens mij is dat budgetneutraal. Ideetje voor D66 lijkt me. Of toch 50plus?

Mijn dierenlijstje blijft verder staan voor morgen. Kangaroo's heb ik nu gehad. Maar Koala's en Emoe's moeten nog komen. We gaan het zien.
Overigens was mijn eerste Kangaroo een dode Kangaroo. Ze rijden er hier nog al eens eentje van de weg af, zo te zien aan "The Road Pizza's".

1. Joris:
    8 april 2015
    Hi pap - leuk verhaal weer, hou je taai. In Nijmegen (Beuningen?) schijnen de allerleukste Nederlanders van NL te wonen ;-) Als ze niet op reis zijn tenminste.... geniet ervan!
  2. Piethein:
    8 april 2015
    Cocktail Trio - Kangoeroe Eiland

Dit is het geluid van een haastige kangoeroe
    Radeloos, redeloos, reddeloos
    Want tijdens haar middagtukkie
    Is zoonlief uit 's moeders buidel geslopen
    Nieuwsgierig naar de wijde weareld
    Nu gaat ze rond bij haar buurvrouw, en ze vraagt

Heije Henkie gezien, Sien
    Heije Henkie gezien
    Nee, maar misschien tante Stien, Mien
    Heit die Henkie gezien

refr.:
    En met z'n allen nou
    Op een kangoeroe eiland, waar je kangoeroes vindt
    Zoekt een kangoeroemoeder naar d'r kangoeroekind

Ach wat is dat kind snel, Nel
    Ik sloot m'n ogen een tel
    En toen zonder vaarwel, Nel
    Kroop 'ie uit m'n buidel

refr.

Laatst nog kreeg 'ie een jojo
    In m'n buidel cadeau
    Hahaha, nou ik sprong als een vlo, Jo
    Dat ding dat kriebelde zo

refr.

Oh, ik ben toch zo ongeruus Truus
    Ik ben toch zo ongeruus
    Pa gooit me zonder excuus Truus
    Als ik zo leeg thuis kom uit huus

refr.

Oh kijk nou weer eens aan, Sjaan
    Wat 'ie nou weer het gedaan
    Hij was, en dat lapt 'ie me nou altijd
    Tussen m'n voering gegaan

En met z'n allen nou
    Op een kangoeroe eiland, waar je kangoeroes vindt
    Gaat een kangoeroemoeder met d'r kangoeroekind
    Met d'r kangoeroekind