Mijn eerste dag in Sydney

1 april 2015 - Cairns, Australië

Zondag  29 maart.

Een dag te laat landde ik vanochtend, na 48 uur reizen, dan toch eindelijk op Australische bodem. Lekker weer (23 graden en een zonnetje), aardige mensen. No worries mate!
Ik landde om 8 uur in de morgen en heb de eerste 2 uur besteed aan mijn koffer. Die schijnt vandaag of morgen (???) naar ijn hotel gebracht worden. Ben benieuwd! Daarna was er natuurlijk niemand van de lokale reisorganisatie op het vliegveld.
Na wat gebel, werd me aangeraden en taxi naar het hotel te nemen. Daar zouden mijn vouchers liggen voor de rest van de reis in Australie. En jawel ze waren er. Dat was dus het eerste wat echt goed ging op deze reis. Ik werd overigens door iedereen geprezen voor mijn begrip en geduld. Dat gebeurt me ook niet ieder dag!

De reisorganisatie adviseerde me om te proberen om toch nog een deel van het dagprogramma mee te maken. Als ik snel was kon ik de Harbour Tour Sydney nog meemaken. Ze zouden bellen dat ik er aan kwam. Na mijn eerste wandeling door Sydney kwam ik rond een uur of twaalf aan in Darling Harbour. Precies op tijd om aan een lunch cruise te beginnen. En dat was een leuke rondvaart door de (natuurlijke) havens van Sydney.

Darling Harbour Sydney

Natuurlijk zijn we langs het Sydney Opera House gekomen. Het icoon van Sydney. Het weer was prachtig en ik ben verbrand. Aan boord zat ik aan tafel met een Mexicaans stel (dertigers) dat pas getrouwd was. Echte globetrotters die de hele wereld al gezien hadden. En vrienden hadden in Nederland. We hebben een paar uur leuk zitten praten over het leven, reizen, familie en de wereld. Het resultaat van dit gesprek was, dat ik een lijst krijg gemaild van alle hoogtepunten van de Maya's die je in Mexico moet zien. De volgende reis is dus al in de maak, Marjan (en dan samen natuurlijk). En het is helemaal niet gevaarlijk in Mexico. As long as you do sensible things ...

Na de cruise ben ik een paar uur gaan slapen. En om 7 uur in de avond werd ik uit bed gebeld door PJ (vriend van mijn zoon Joris) die me wat van Sydney zou laten zien. Hij heeft me meegenomen naar een BBQ in Bondi Beach. Bondi is het backpackers en jongerencentrum van Sydney. The place to be for partying. De BBQ werd gegeven door een Duitse jongen van het Austrlische voetbalteam van PJ. Het was de normale zondagavond BBQ van het studentenhuis van deze jongeman. Er woonden daar 12 mensen in een huis 5 kamers en 1 douche. Ik was wel bang dat ze mij een beetje een erg oude man zouden vinden, maar iedereen was aardig en we hebben leuk zitten praten. O.a. over de verschillen tussen het reizen in de seventies (liften & lopen) en nu (skyhoppen & facetimen). En natuurlijk over alle plekken waar iedereen geweest was.

Op de weg terug met de bus heb ik weer eens met het openbaar vervoer kennis mogen maken. Een overvolle bus met uitbundige en licht aangeschoten wereldburgers. Nou ja, ik geloof niet dat er erg veel Aussies bij waren. Deze Europeanen hebben genoeg aan elkaar. Bij voorkeur blijven ze zelf geordend op land bij elkaar hangen. Het is vrij uitzondelijk volgens PJ als ze contact maken met de Aussies.