Een 10 jaar forecast van de gezondheidszorg

7 oktober 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

IMG_0484

Een bezoek aan het "Institute for the future" in Silicon Valley.

Reworking Health: “New authorities in a well-being economy” is de titel van de presentatie die we krijgen. Dat klinkt als een revolutie. Ik ben benieuwd. Dit onderzoeksinstituut wil10 jaar vooruit kijken (forecast). Nou dat wil ik ook wel graag weten. Op dit moment kunnen we in de gezondheidszorg nog geen jaar vooruit kijken.
Bradley Kreit (research directeur) zegt “de toekomst is nu al hier, alleen kijken wij niet goed!”. We moeten leren om anders kijken.

Bradley komt met een aantal technologische ontwikkelingen. Een implantaat dat een hartaanval kan voorspellen, vier uur voordat hij plaats vindt. PVI (Parkinson’s Voice Initiative) kan via een telefoongesprek voorspellen of je later Parkinson gaat krijgen. De Scanadu Scout kan al je vitale levensfunctie meten door een apparaatje tien seconden tegen de slaap aan te houden.
Al dit soort ontwikkelingen leveren een enorme hoeveelheid data op, die je kunt analyseren en via een expertsysteem kun je dan een advies geven aan zorgconsumenten.

Maar al die data kun je ook gebruiken om de maatschappelijke ontwikkelingen te analyseren. SocialStructing heet dat. Je voegt de individuele data van mensen bij elkaar en kijkt naar de patronen die dan ontstaan
Deze ontwikkelingen zullen uiteindelijk ook de definitie van Gezondheid veranderen en dus zal ook de vraag naar Zorg anders en meer worden.

Hoe moeten we nu eigenlijk omgaan met deze ontwikkelingen. Bradley geeft ons 4 trends in de gezondheidszorg.

Computation : De ontwikkeling van meten en data verzamelen gaat door. Steeds meer cijfers zullen ten grondslag liggen aan een diagnose
We kennen dat intussen wel voor medische diagnoses. Maar wat te denken van het bepalen van je stemming als je een call centre belt. Hoe boos ben je eigenlijk?

Narrative : Verhalen vertellen is een krachtige manier van communiceren. Zo ontstaat echt contact, als basis voor gedragsveranderingen. Zo kunnen we mensen echt betrekken bij hun gezondheid.

Ambience :  De invloed van je omgeving is heel belangrijk voor je gezondheid. Een holistische kijk op de gezondheid van de mens zal centraal komen te staan. Lichaam en geest staan centraal. Er ontstaat een well-being economy.

Nertworks : Het samenvoegen van data uit verschillende terreinen in de maatschappij zal leiden tot nieuwe inzichten in die maatschappij en het individu. Op allerlei terreinen, maar zeker ook op het terrein van de gezondheid.

Een belangrijke vraag die overblijft na zijn presentatie is, wie er straks de baas is over je eigen gezondheid? Ben je dat zelf? Is de computer straks de baas? Of hebben de autoriteiten het straks voor het vertellen?

Volgens Bradley zal het gewoon een mix van deze drie zijn. Tja dat is niet een echt scherpe voorspelling. We zullen waarschijnlijk toch gewoon zelf moeten ondervinden wie de nieuwe autoriteit wordt in de welzijns-staat.

IMG_0481                                           IMG_0482